Matra Buana 2011

Saturday, July 9, 2011 | |

8 dan 9 julai 2011, ada program matra buana di kampong jalan bharu *blakang umah kami wei!!* apa tu matra buana?

“Mantra” bermaksud dimensi yang merujuk kepada bentuk persembahan tradisional Melayu yang terdapat dalam beberapa jenis, seperti tarian, penglipularaan, persembahan kumpulan (samaada dalam bentuk muzik, pergerakan atau gestura badan) dan permainan bayang (wayang kulit). Beberapa contoh yang boleh menggambarkan dimensi-dimensi ini adalah seperti tarian Terinai, Hadrah, Awang Batil, Kumpulan Gendang Keling, Wayang Kulit Gedek, Boria, Tarian Joghee, Dikir Barat, Mak Yong, Tarik Selampit dan Wayang Kulit Kelantan.
Manakala perkataan “Buana” pula membawa maksud alam semesta/alam sejagat/dunia. Kombinasi dua perkataan ini membentuk Mantra Buana dan didefinisikan sebagai dimensi persembahan tradisional melayu.
sumber sini

sini kami nk syer sikit gambar yg kami amik

amaran
ramai yg akan tak puas hati dengan gambar ni sebab tak menarik

kami akan kata
biaq ar, kami suka2 ja...kalau nk cantik2, meh sini tangkap seniri mlm ni, sbb mlm ni ada lg, start pukul 8.30mlm

motif?
nk ajak korang sebenarnya...mai la wei.. =)











13 0 org berkata kata:

♥suNa husNa♥ said...

wani.cikgu gitar kita ada sama..ngeh2

Wani said...

@♥suNa husNa♥
hahah...tu la, kami ada jumpa dia smalam, hehe =)

yui92 said...

wani join skali ke? kot la buat persembahan ke pameran ke apa =p=p

syaz@rozelt said...

wah ade event best dekat u erk?hhee

Wani said...

@syaz@rozelt
a ahh, meh la join.. =)

@yui92 join tengok je yui.. =D

$h@h_Izn@n said...

join ni msti best

Hans said...

matra dengan mantra tu sama ekk

Keputusan Jom Main Teka - Teki

Wani said...

@Hans
eh eh, silap taip pulak...hahha...matra sebenarnya, bukan mantra, mantra tu yg jampi serapah tu, hehe..=)

@$h@h_Izn@n
join menari ke? best2, haha =D

apik pehe said...

huhu..apik suke tengok joget2..tapi tak suke joget sendiri..ehhehe

iPai said...

owh ini ke yang bising2 tadi tuh ?

Wani said...

@iPai
ni kemarin punya, ada yg baru update untuk yg semalam, hehe..=)

@apik pehe
haha...joget2 jom =D

iPai said...

dah tgk juga !!

Wani said...

@iPai
bagus2, hahah =D

ALL RIGHTS RESERVED. COPYRIGHT © 2009-2016 BY NURHAZWANI PHOTOGRAPHY. Powered by Blogger.

Popular Posts

Followers

Blog Archive